vrijdag 3 oktober 2014

College 1: Lesfasenmodel

Opdracht Communicatietoren
Gemaakt met: Ingrid Nooyen, Roxanne Mooijekind en Birthe.

1. Kijk het filmpje over de radiotoren in Hoogersmilde (http://www.youtube.com/watch?v=x6qN_7R5FsI)
2. Maak in een groep van 4 personen een toren. Beeld op de top communicatie uit.
3. Maak de toren van gevouwen stroken wit papier.
4. De toren moet stabiel zijn.



De communicatietoren


een close up

Gebruik gemaakt van stroken wit papier, lijm en plakband (materiaal) en met behulp van vouwen, plakken, lijmen en knippen (techniek). Op de top van de toren is communicatie uitgebeeld met een WiFi-signaal.

In onze constructie hebben we geprobeerd gebruik te maken van de kracht van het papier, door de gevouwen delen zo veel mogelijk verticaal neer te zetten. Door gebruik van kleine vierkantjes is een stabiele basis gemaakt. Door hierbovenop steeds smallere lagen te bouwen, blijft de toren stabiel. De lagen zijn zowel aan de buitenkant, als aan de binnenkant met elkaar bevestigd.


Huiswerkopdracht:
Samen met: Ingrid Nooyen en Roxanne Mooijekind

Opdracht: Herschrijf een oude les Beeldende Vorming op een lesvoorbereidingsformulier. Maak de les interessant én leerzaam voor kinderen.

Oude les: een stad bouwen met klei (les 30). De leerlingen moeten een stad namaken met klei (groep 7).

In de bestaande les vonden we weinig ruimte voor eigen creativiteit zitten, een enigzins vage opdracht, onduidelijk of je nu de vervallen of de nieuwe stad dient te bouwen en een saaie inleiding/introductie (in de vorm van een verhaal) van het onderwerp.

Nieuwe ontwerp van de les:

Lesvoorbereidingsformulier


logootje
Verbeteringen: duidelijke opdracht er van gemaakt en een filmpje ter introductie, waardoor kinderen inspiratie kunnen opdoen voor vorm en ontwerp. Meer ruimte voor de creativiteit van het kind.


Beeldcultuur introductiefilm:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten